فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی

فرق درمان ریشه دندان با عصب‌کشی چیست

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی را می دانید؟ درگذشته درمان دندان با میخک و دارچین و سیر انجام می‌شد. مردم سعی می‌کردند با استفاده از این مواد طبیعی، دندان‌ درد خود را کاهش دهند. زمانی که آسیب به ریشه‌ی دندان می‌رسید و درد از حد تحمل خارج می‌شد، دندان را می‌کشیدند و دور می‌انداختند. با گسترش علم، امروزه قابلیت درمان ریشه دندان وجود دارد. شاید برای شما سؤال باشد که فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی چیست؟ آیا این دو درمان یکی هستند یا خیر؟ از هر یک از این درمان‌ ها برای چه‌ کاری می‌توان استفاده کرد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ ها با ما همراه باشید.

درمان ریشه دندان چیست؟

برای توضیح فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی ابتدا به تعریف درمان ریشه دندان می‌پردازیم. زمانی که دندان دچار پوسیدگی می‌شود، باید به درمان آن در مراحل اولیه اقدام کرد. در صورت نادیده گرفتن آسیب‌هایی که به دندان وارد می‌شوند، آسیب به پالپ دندان خواهد رسید. پالپ در واقع محافظ ریشه‌ی دندان است. با آسیب دیدن پالپ، دندان‌پزشک اقدام به برداشتن آن می‌کند و جای آن با مواد مناسب پر می‌شوند. ریشه دندان ضد عفونی شده و ممکن است بخشی از آن نیز برداشته شود تا عفونت مجدداً عود نکند. به این کار، درمان ریشه دندان می‌گویند. در این روش پزشک با استفاده از بی‌حسی‌های موضعی کار خود را انجام می‌دهد و بیمار دردی را احساس نمی‌کند.

فرق درمان ریشه دندان با عصب‌کشی

عصب‌ کشی چیست؟

در قسمت قبل در مورد درمان ریشه دندان توضیح دادیم. برای یافتن فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی، باید بدانیم عصب‌ کشی چیست. زمانی که درد دندان بسیار زیاد می‌شود، متوجه می‌شوید که باید برای عصب‌ کشی به دندان‌ پزشک مراجعه کنید. در عصب‌ کشی پالپ دندان برداشته می‌شود و ریشه ضد عفونی می‌شود. سپس دندان پر شده و روکش می‌شود.

فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی

با توضیحی که ارائه شد احتمالاً متوجه شده‌اید که هر دو روش درمان از یک سیستم تبعیت می‌کنند. بیرون آوردن پالپ و تمیز کردن ریشه‌ی دندان و پر کردن آن مراحلی است که در هر دو روش انجام می‌شود. در واقع فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی تنها در نام آنها ست. عصب‌کشی اصطلاحی است که در قدیم برای درمان ریشه دندان به‌کاربرده می‌شد.

مراقبت‌ های بعد از عصب‌ کشی یا درمان ریشه دندان

حال که متوجه فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی شدید، بهتر است به مراقبت‌ های بعد از این درمان‌ ها بپردازیم. بعد از خارج کردن پالپ از دندان و پر کردن آن، باید به‌ صورت مداوم قرص‌ ها و آنتی‌بیوتیک‌ هایی که پزشک تجویز می‌کند را مصرف کنید. تا زمانی که ترمیم دندان شما کامل نشده، باید تا طرف دیگر دندان‌ها غذایتان را بجوید. بعد از ترمیم نیز بهتر است تا 24 ساعت با دندان ترمیم‌شده غذایی نخورید. باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را هر شب انجام دهید. هر شش ماه یک بار و به‌طور منظم چکاپ دندان شوید تا هر مشکلی را به‌سرعت درمان کنید.

گاهی بعد از انجام عصب‌ کشی، احساس می‌کنید که در دندانتان برآمدگی وجود دارد. در این صورت باید مجدد به دندان‌ پزشک مراجعه کنید تا پانسمان دندان شما تجدید شود. اگر پانسمان دندان بیفتد نیز باید قبل از تمام شدن 48 ساعت به پزشک مراجعه کنید. بعد از اتمام عصب‌کشی، پزشک زمانی را برای پر کردن دندان شما مشخص می‌کند. این گذر زمان به خاطر اطمینان از درست انجام شدن عصب‌کشی و خروج کامل عفونت است. با مشخص شدن این زمان، سعی کنید به‌موقع برای پر کردن دندان مراجعه کنید و آن را عقب نیندازید.

برای انجام درمان ریشه دندان، باید تحت بی‌حسی موضعی قرار بگیرید. تا بعد از بین رفتن کامل اثر بی‌حسی بهتر است چیزی نخورید تا به‌اشتباه به دهان و دندان خود آسیب‌هایی مثل گاز گرفتن وارد نکنید. بعد از اتمام درمان تصور نکنید که دندان شما دیگر به رسیدگی نیاز ندارد. مصرف مواد ضدالتهاب و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان از مراقبت‌های لازم بعد از درمان عفونت دندان است.

فرق درمان ریشه دندان با عصب‌کشی

بازگشت مجدد عفونت بعد از عصب‌ کشی

بعد از عصب‌کشی یا درمان ریشه دندان احتمال بازگشت عفونت ریشه دندان بسیار کم است. با این وجود اگر عصب‌کشی به‌خوبی انجام‌نشده باشد این احتمال وجود دارد. گاهی اوقات یک کانال ریشه دارای عفونت بوده و از بین نرفته است. این کانال مجدداً عفونت را در ریشه دندان گسترش داده است. دلیل دیگر بازگشت عفونت بعد از عصب‌کشی، ترک‌هایی در دندان است که دندان‌پزشک آن‌ها را تشخیص نداده است. استفاده از مواد نامناسب نیز دلیل دیگری برای بازگشت عفونت است. محلول‌های خاصی برای ضدعفونی کردن ریشه استفاده می‌شوند که اگر کیفیت لازم را نداشته باشند، نمی‌توان از سلامت کامل دندان اطمینان حاصل کرد. از همین رو برای درمان ریشه دندان خود باید به متخصص باتجربه‌ای مراجعه کنید.

سؤالات متداول

فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی چیست؟

هر دو از یک سیستم پیروی می‌کنند و در واقع کلمه عصب‌کشی مترادف درمان ریشه دندان است.

آیا بازگشت مجدد عفونت پس از عصب‌ کشی امکان‌ پذیر است؟

احتمال این موضوع بسیار کم است. گاهی به دلیل استفاده از مواد بی‌کیفیت این اتفاق میفتد. به همین دلیل شما باید به کلینیک‌های معتبر جهت درمان ریشه دندان مراجعه کنید.

جمع‌ بندی فرق درمان ریشه دندان با عصب‌ کشی

در صورت عدم رسیدگی به عفونت و خرابی دندان در مراحل ابتدایی، عفونت به قسمت پالپ می‌رسد. پالپ در واقع محافظ ریشه دندان است. پس از آلوده شدن پالپ، دندان‌پزشک با استفاده از وسایل مناسب پالپ را خارج می‌کند و جای آن را با مواد مناسب پر می‌کند. به این کار درمان ریشه درمان میگویند. جالب است بدانید دندان‌پزشک در عصب‌کشی نیز دقیقاً همین کار را تکرار می‌کند. در اصل باید گفت عصب‌کشی کلمه‌ای است که در زمان قدیم به‌جای درمان ریشه دندان به کار می‌رفته است. پس فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی تنها در نام آن‌ها است.

پس از درمان ریشه دندان باید به‌خوبی از دندان خود مراقبت کنید. به‌عنوان مثال بهتر است تا یک روز با دندان خود چیزی نخورید و به آن فشار وارد نکنید. برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات بیشتر باید بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید. مسواک و نخ دندان باید جزئی جدانشدنی از زندگی شما باشد.