free site statistics

علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده

علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده

علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده اغلب نامشخص هستند. با این حال این اتفاق معمولاً در اثر ضربه‌ی شدید رخ می‌دهد. دندانی که عصب‌ کشی شده و پر می‌شود از دندان سالم ضعیف‌تر است. در نتیجه در برابر ضربات مقاومتی کمتر از سایر دندان‌ها دارد. شکستگی ریشه دندان هم به شکل عمودی و هم افقی رخ می‌دهد. در دندان‌های پر شده ریشه‌ها در صورت شکستن بیشتر به‌صورت عمودی می‌شکنند. در این مقاله قصد داریم در مورد علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده و علت‌های آن صحبت کنیم. برای مراقبت بهتر از دندان عصب‌ کشی شده خود تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل شکستن ریشه دندان عصب‌ کشی شده چیست؟

دندان از چند قسمت مینا، عاج و ریشه تشکیل شده است. هنگامی که دندان نیاز به عصب‌ کشی پیدا می‌کند، پزشک پالپ دندان که همان محافظ ریشه دندان است خارج می‌کند. ریشه دندان با محلول‌های ضدعفونی کننده پاک می‌شود و سپس دندان پر می‌شود. گاهی اوقات برای این که عفونت به طور کامل از دندان خارج شود، اقدام به تراشیدن بخشی از ریشه دندان هم می‌کنند. بدیهی است که در این شرایط ریشه دندان ضعیف‌تر از حالت عادی است. با برداشته شدن پالپ محافظ آن از بین رفته و با تراشیده شدن نیز ضعیف‌تر شده است. به همین دلیل باید از دندانی که عصب‌ کشی و پر شده بیشتر مراقبت کنید.

در صورتی که دندان شما عصب‌ کشی نشده باشد نیز ممکن است ریشه‌ی آن بشکند. این ترک معمولاً به‌صورت ترک ریز و غیرقابل مشاهده‌ای به وجود می‌آید. یکی از دلایل و علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده، دندان قورچه است. وقتی که از لحاظ عصبی دچار مشکلاتی باشید، ممکن است در خواب یا بیداری دندان قورچه کنید. دندان قورچه در خواب بی‌اختیار رخ می‌دهد و شما کنترلی روی آن ندارید.

در این شرایط فشار زیادی روی دندان‌ها می‌آورید که باعث ترک برداشتن و شکستن ریشه دندان عصب‌ کشی شده می‌شود. تصادفات رانندگی و ضربه‌هایی که در ورزش به دهان وارد می‌شود نیز می‌تواند دلیل ترک خوردن و شکستن ریشه دندان باشد. برخی از دندان‌ها حساسیت دارند و اگر بعد از خوردن یک چای داغ، آب یخ بنوشید می‌شکنند. البته هر دندانی در این شرایط آسیب خواهد دید.

علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده

زمانی که ریشه دندان می‌شکند، اولین علامت و نشانه درد است. این درد زمانی که چیزی می‌خورید شدیدتر می‌شود. به هنگام خوردن موادی که دارای شکر هستند مثل شیرینی و شکلات، دندانی که ریشه‌ی آن شکسته است درد زیادی از خود بروز می‌دهد. دندان در برابر گرما و سرما نیز کم طاقت شده و شما را اذیت می‌کند.

زمانی که دندان خود را عصب‌ کشی کرده‌اید ماجرا کمی متفاوت است. زمانی که عصب به طور کامل از دندان خارج شده باشد، علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده بسیار فرق می‌کند. در این شرایط شما درد را متوجه نمی‌شوید؛ زیرا عصبی در دندان شما وجود ندارد. ممکن است با دیدن التهاباتی در اطراف لثه‌ی دندان پر شده‌ی خود متوجه شکستن ریشه دندان عصب‌ کشی شده شوید. به طور کلی تشخیص علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده تنها با مراجعه به پزشک ممکن است.

تشخیص علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده

همان‌طور که گفتیم اگر ترک افقی باشد قابل دیدن است. اما اگر یک شکستگی عمودی رخ داده باشد نمی‌توانید با چشم غیر مسلح آن را مشاهده کنید. در این صورت باید به پزشک مشاهده کرده و معاینه شوید. پزشک توسط اشعه ایکس از دندان شما عکس برداری می‌کند تا متوجه وضعیت ریشه شود. با این حال ممکن است برخی شکستگی‌ها توسط عکس هم دیده نشوند. در این حالت پزشک با اکسپلوررهای دندان و یا رنگ کردن دندان اقدام به پیدا کردن ترک‌ها می‌کند. این رنگ کردن با مواد خاص دندان‌پزشکی صورت می‌گیرد.

X-ray of teeth

ممکن است بپرسید در این شرایط چطور می‌توانید متوجه شکستن ریشه دندان عصب‌ کشی شده‌ی خود شوید؟ پاسخ این است که بهتر است در ابتدا مراقب سلامتی خود باشید. اگر دندان قورچه می‌کنید از محافظ دندان در شب استفاده کنید. غذاها را محکم نجوید و از شکستن چیزهایی مثل پسته با دندان خودداری کنید. یخ نجوید و مراقب دندان‌های خود باشید.

بعد از انجام عصب‌ کشی هر شش ماه یک بار برای چک کردن وضعیت سلامت دندان‌های خود به دندان‌پزشک مراجعه کنید. این کار باعث می‌شود از بسیاری از مشکلات دور بمانید. در غیر این صورت ریشه‌ی شکسته شده عفونت می‌کند. این عفونت به شکل برجستگی کنار دندان و روی لثه ظاهر می‌شود.

آیا ریشه دندان شکسته قابل درمان است؟

این مسئله به میزان شکستگی بستگی دارد. اکثر شکستگی‌های عمودی قابل درمان نیستند. اگر شکستگی عمودی در حدی باشد که ریشه‌ی سالم باقی مانده بتواند دندان را نگه دارد، درمان امکان پذیر است. در غیر این صورت باید دندان خارج و با پروتز پر شود. در صورتی که شکستگی به‌صورت افقی باشد، بخش شکسته از دندان خارج شده و با مواد مناسب جایگزین می‌شود.

سؤالات متداول

علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده چیست؟

تشخیص شکستن ریشه دندان برای افراد قبل از عصب‌ کشی راحت‌تر است. احساس درد قبل از عصب‌ کشی دلیل مهمی بر شکستن ریشه دندان است. پس از انجام عصب‌ کشی فقط با مراجعه به پزشک و عکس‌برداری می‌توان این موضوع را تشخیص داد.

آیا ریشه دندان شکسته قابل درمان است؟

این موضوع به نوع و میزان شکستگی بستگی دارد. تشخیص قابل درمان بودن یا نبودن این مسئله با معاینه پزشک امکان پذیر است. در صورتی که میزان شکستگی زیاد نباشد، ریشه دندان حفظ شده و مابقی آن بازسازی می شود.

علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده 01

جمع‌بندی علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده

دندان عصب‌ کشی شده به دلیل برداشته شدن پالپ که وظیفه محافظت از ریشه دندان را دارد، از دندان سالم ضعیف‌تر است. در برخی موارد که ریشه دندان عفونت بیشتری دارد. دندان‌پزشک برای اطمینان از ضدعفونی شدن کامل ریشه دندان بخشی از آن را می‌تراشد. تراشیدن بخشی از ریشه دندان مزید بر علت ضعیف شدن  دندان است. اکثر اوقات ضربه‌ی شدید باعث شکسته شدن ریشه دندان می‌شود.

درد اولین علامت شکسته شدن ریشه دندان است. ریشه دندان شکسته شده معمولاً به مواد قندی مانند شکلات و شیرینی حساسیت نشان می‌دهد و درد آن بیشتر می‌شود. پس از عصب‌ کشی شدن دندان به دلیل اینکه درد ریشه دندان را متوجه نمی‌شوید برای اطمینان از شکسته شدن یا نشدن ریشه دندان باید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت ریشه عفونت کرده و خود را به صورت آبسه نمایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *