free site statistics

عفونت ریشه دندان شکسته

عفونت ریشه دندان شکسته

عفونت ریشه دندان شکسته از جمله عارضه‌های دردناکی است که برای دندان اتفاق می‌افتد. دندان از سه قسمت تاج، عاج و ریشه تشکیل شده است. هنگامی که فشار زیادی به دندان وارد می‌شود، امکان شکستن آن وجود دارد. در هر ضربه‌ی شدید ترکی در دندان به وجود می‌آید که در صورت عدم درمان به شکستگی تبدیل می‌شود. وقتی شکستگی عمیق باشد به ریشه‌ی دندان می‌رسد.

شکستگی ریشه‌ی دندان اگر به‌صورت عمودی باشد با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست. اولین علامتی که خبر از شکستگی ریشه‌ی دندان می‌دهد، درد آن است. اگر این درد را جدی نگرفته و به پزشک متخصص مراجعه نکنید، دچار عارضه‌های بیشتری مثل عفونت ریشه دندان شکسته می‌شوید. در این مقاله قصد داریم علاوه بر توضیح علائم و علل عفونت ریشه دندان، راهکارهای جلوگیری از آن را توضیح دهیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

دلایل عفونت ریشه دندان شکسته

مهم‌ترین دلیل عفونت ریشه دندان، بیدار شدن باکتری‌هایی است که در دهان هستند. شکستن ریشه دندان باعث می‌شود این باکتری‌ها بتوانند در این ناحیه فعالیت کنند. اگر ریشه دندان نشکند امکان عفونت کردن آن کمتر است. فشارهایی که به دلیل دندان قورچه، ورزش و خوردن مواد سفت به دندان وارد می‌شود باعث شکستن دندان می‌شود. زمانی که ریشه دندان می‌شکند باکتری‌ها به داخل آن نفوذ می‌کنند.

فعالیت این باکتری‌ها با گذر زمان خود را به شکل عفونت نشان می‌دهد. زمانی که فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌شود دندان ترک می‌خورد و در صورت عمیق بودن این فشار، دندان تا ریشه می‌شکند. یکی دیگر از دلایل عفونت ریشه دندان شکسته، جذب مایعات کثیف توسط نوک ریشه است. به این حالت آبسه دندان می‌گویند. تورم در کنار لثه‌ی دندانی که ریشه‌ی آن شکسته و درد فراوان از اولین نشانه‌های آبسه است.

عفونت ریشه دندان شکسته

درمان و جلوگیری از عفونت ریشه دندان شکسته

بهترین پیشگیری از عفونت ریشه دندان شکسته این است که نگذارید دندانتان بشکند. اگر به دلایلی غیرارادی مثل دندان قورچه به دندانتان فشار می‌آورید، سعی کنید با تراپی این موضوع را حل کنید. شب‌ها هنگام خواب محافظ دندان به دهان بگذارید تا از فشار به دندان جلوگیری شود. در مرحله بعدی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

حداقل دو بار در شبانه روز مسواک بزنید و نخ دندان را هم فراموش نکنید. بعد از این که متوجه شکستگی ریشه دندان خود شدید، به پزشک مراجعه کنید و آن را عقب نیندازید. معمولاً درد دندان در قسمت لثه علامتی برای شکستن ریشه دندان است. شکستن ریشه دندان اگر درمان نشود به تورم و عفونت لثه و ریشه و آبسه می‌انجامد.

در صورتی که بعد از مشاهده‌ی علائمی مثل درد و حساسیت دندان به شیرینی و سرما و گرما به پزشک مراجعه کردید، آزمایشاتی جهت مشخص شدن شکستن یا نشکستن ریشه دندان توسط پزشک انجام می‌شود. گرفتن عکس با اشعه ایکس و رنگ کردن دندان‌ها از این آزمایش‌ها است. بعد از مشخص شدن میزان شکستگی ریشه دندان، پزشک اقدام به درمان آن می‌کند.

اگر ریشه‌ی باقی مانده و سالم به‌قدری باشد که بتواند دندان را روی خود تحمل کند، بخش‌های شکسته‌ی دندان خارج شده و مابقی دندان با مواد مناسب جایگزین می‌شود. در غیر این صورت دندان به طور کلی خارج شده و پروتز می‌شود. با این توضیح بهتر است بعد از احساس درد هرچه سریع‌تر به دندان پزشک مراجعه کنید تا هزینه‌ی شما کمتر شود.

اگر هنوز دندان خود را عصب‌کشی نکرده‌اید، برداشتن پالپ دندان یکی دیگر از درمان‌های عفونت ریشه دندان شکسته است. بعد از اتمام درمان، پزشک برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها را برای شما تجویز می‌کند. باید این داروها را سر وقت بخورید تا از ایجاد عفونت دوباره جلوگیری شود.

انواع مختلف عفونت ریشه دندان

ریشه دندان به دلایل متفاوتی عفونت می‌کند. انواع عفونت ریشه دندان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول آبسه پری اپیکال است. در این نوع عفونت پالپ که محافظ ریشه است توسط باکتری‌ها آلوده شده و عفونت می‌کند. نوع دوم عفونت ریشه دندان شکسته، آبسه پریودنتال است. این عفونت به شکل تورمی کنار ریشه دندان ظاهر می‌شود. این نوع عفونت قابلیت گسترش و درگیر کردن فک و لثه را دارد. نوع سوم آبسه ریشه دندان، آبسه لثه است. معمولاً این آبسه‌ها باعث کشیده شدن درد تا گوش و سر می‌شوند. درد این آبسه‌ها ضربانی است و هنگام دراز کشیدن و جویدن بدتر می‌شود.

سؤالات متداول

عفونت ریشه دندان شکسته قابل‌درمان است؟

بله. پزشک به‌وسیله مواد ضدعفونی‌کننده ریشه دندان را به طور کامل ضدعفونی می‌کند. ممکن است برای اطمینان از ضدعفونی شدن کامل ریشه دندان بخشی از آن را بتراشد.

علائم عفونت ریشه دندان شکسته چیست؟

درد مهم‌ترین علامت عفونت در ریشه دندان شکسته است. در صورتی که این درد هنگام مصرف مواد قندی و سرما و گرما تشدید می‌شود سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

عفونت ریشه دندان شکسته

جمع‌بندی

دندان از سه قسمت تاج، عاج و ریشه تشکیل شده است. آسیب در ابتدا به تاج سپس به عاج و سپس به ریشه وارد می‌شود. درد اصلی‌ترین علامت آسیب دیدن ریشه دندان است. در صورتی که پس از درد دندان به پزشک مراجعه نکنید ممکن است دندان شما عفونت کند. ریشه دندان پس از شکستن ممکن است به محلی برای تجمع باکتری‌های درون دهان تبدیل شود. تجمع این باکتری‌ها در ریشه دندان پس از مدتی تبدیل به عفونت می‌شود.

پیشگیری از عفونت ریشه دندان ساده به نظر می‌رسد، کافی است از ریشه دندان خود در برابر شکستن محافظت کنید. حفظ بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از وارد شدن ضربه به دندان، برخی از راهکارهای مفید برای حفظ سلامت دندان است. پس از احساس درد در لثه حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص سریع شکستگی دندان توسط شما و مراجعه به‌موقع به پزشک ممکن است بخشی از ریشه دندان سالم باشد و پزشک با استفاده از همان بخش ریشه دندان شما را درمان کند. در صورتی که ریشه دندان کاملاً شکسته باشد باید به سراغ پروتز دندان بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *