free site statistics

ریشه دندان قابل ترمیم است

ریشه دندان قابل ترمیم است

آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟ این سوالی است که هنگام دندان درد به ذهن ما می‌رسد. دندان عضوی مهم از بدن انسان است. درصورتی‌که ریشه دندان دچار زوال و عفونت شود، دردی کشنده و سخت گریبان گیر فرد می‌شود. بسیاری از مردم در صورت خرابی، دندان خود را می‌کشند. عفونت‌های دندان می‌توانند خطرناک باشند و باعث ایجاد درد در سایر نقاط بدن شوند.

سؤالی که در این شرایط اهمیت دارد این است که آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟ در این مقاله قصد داریم به دلایل آسیب به دندان و پوسیدگی آن بپردازیم. سپس توضیح می‌دهیم که آیا ریشه دندان قابل ترمیم است یا خیر و این ترمیم چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

اتفاقاتی که باعث می شود ریشه دندان خراب شود ؟

با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان‌ها دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند. در مراحل اولیه عاج و مینای دندان دچار آسیب می‌شوند. با تداوم شرایط و عدم بهبود آن، آسیب به پالپ می‌رسد. پالپ محافظ ریشه‌ی دندان است. زمانی که باکتری‌ها در پالپ جمع می‌شوند، کم کم به آن آسیب رسانده و به ریشه دندان می‌رسند. عفونت لثه یا آبسه از مشکلاتی است که در اثر آسیب به ریشه دندان به وجود می‌آیند.

دلایل آسیب به ریشه دندان 

برای پاسخ به این سؤال که آیا ریشه دندان قابل ترمیم است یا خیر، ابتدا دلایل صدمه دیدن آن را بررسی می‌کنیم. ریشه دندان به‌راحتی آسیب نمی‌بیند و اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید در امان می‌ماند. دلایل آسیب به ریشه دندان مسواک نزدن به مدت طولانی و توجه نکردن به پوسیدگی مینای دندان است. ورزشکارانی که به ورزش‌های پربرخورد مثل هنرهای رزمی مشغول هستند در معرض آسیب به ریشه دندان قرار دارند.

هم‌چنین افرادی که رژیم غذایی پر شکری دارند نیز به ترمیم ریشه دندان نیاز پیدا می‌کنند. گاهی اوقات در نوشیدن نوشیدنی‌های گرم یا سرد، احساس درد در دندان خود می‌کنید. اگر میزان این درد و زمان حس کردن آن کم باشد، به دلیل حساسیت دندان‌های شماست. در غیر این صورت احتمالاً ریشه دندان شما دچار عفونت شده است.

مراحل ترمیم ریشه دندان 

پاسخ به سؤال آیا ریشه دندان قابل ترمیم است یا خیر، بله است. ضرب‌المثل دندانی که درد می‌کند را باید کشید، نشان می‌دهد در قدیم‌الایام مردم به‌محض زیادشدن درد دندان آن را کشیده و دور می‌انداختند.

کم کم با بالاتر رفتن سن، فرد دندان‌های خود را از دست می‌داد و نمی‌توانست به جز غذاهای آبکی چیزی بخورد. امروزه با گسترش علم و پیشرفت دندان‌پزشکی، می‌توان ریشه دندان را ترمیم کرد. حال که به پرسش آیا ریشه دندان قابل ترمیم است یا خیر پاسخ گفتیم، به سراغ مراحل ترمیم ریشه دندان می‌رویم.

مرحله‌ی اول؛ معاینه‌ی دقیق

در این مرحله لازم است دندان شما به‌دقت معاینه شود. پزشک بعد از معاینه دقیق و گرفتن عکس از دندان، آن را بی‌حس می‌کند. بعد از ایجاد بی‌حسی، دندان توسط وسیله‌ای به نام رابر دم ایزوله می‌شود. رابر دم وسیله‌ای است که مثل یک پوشش روی دندان قرار می‌گیرد و از رسیدن بزاق دهان به آن جلوگیری می‌کند.

مرحله‌ی دوم؛ جدا کردن بخش‌های پوسیده دندان

در این مرحله پزشک یک سوراخ در دندان ایجاد می‌کند تا به تمام بخش‌های آن دسترسی داشته باشد. این سوراخ به پالپ که حافظ ریشه است می‌رسد. سپس قسمت‌های پوسیده و خراب دندان از آن جدا می‌شوند. هم‌چنین اگر قبلاً دندان خود را پر کرده‌اید، این قسمت‌ها نیز برداشته می‌شوند.

مرحله‌ی سوم؛ شناسایی ریشه

دندان‌پزشک با وسایل خاصی اندازه‌ی طول مجرای ریشه را پیدا می‌کند. این دستگاه الکتریکی است و یک سر آن روی لب و سر دیگر داخل سوراخ دسترسی قرار می‌گیرد. پزشک وسیله را حرکت می‌دهد و زمانی که بوق آن به صدا درآمد، متوجه رسیدن به انتهای ریشه می‌شود. این کار توسط عکس‌برداری با اشعه ایکس نیز قابل انجام است.

مرحله‌ی چهارم؛پاک‌سازی

در این مرحله دندان‌پزشک، ریشه‌ی دندان را از آلودگی‌ها و سموم پاک می‌کند. در این مرحله از محلول‌های مختلفی برای پاک کردن ریشه و سوهان برای حفظ شکل اصلی دندان استفاده می‌شود. ممکن است کمی از مجرای ریشه را نیز بتراشند تا از پاک شدن آن از تمام آلودگی‌ها اطمینان یابند.

مرحله پنجم؛ پر کردن دندان

اگر ریشه‌ی دندان شما آسیب‌دیده باشد، قطعاً نیاز به پر کردن نیز دارد. ممکن است پر کردن دندان چند روز بعد از درمان ریشه انجام شود. پس از پر کردن دندان آن را روکش هم می‌کنند تا بتواند مانند گذشته کار کند. با این توضیحات متوجه شدید که آیا ریشه دندان قابل ترمیم است یا خیر؟ دندان شما می‌تواند با درمان مناسب تا سال‌ها کارایی داشته باشد.

سؤالات متداول

آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟

بله. این درمان در پنج مرحله انجام می‌شود که از معاینه تا پر کردن و روکش دندان را شامل می‌شود.

دلایل آسیب به ریشه دندان چیست؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، تروما ، استفاده از رژیم پر شکر و آسیب دیدن در ورزش ازجمله دلایل آسیب دیدن دندان‌ها هستند.

 

سخن پایانی برای سوال آیا ریشه درمان قابل ترمیم است؟

درد دندان مسئله‌ای است که در طول زندگی حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اید. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند یکی از دلایل پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها باشد. علاوه بر نداشتن بهداشت دهان و دندان ، خوردن غذای پر شکر ، تروما و آسیب فیزیکی در اثر ورزش به دندان از دیگر دلایل آسیب دیدن دندان‌هاست. ریشه دندان آخرین جایی است که آسیب می‌بیند. ابتدا عاج و مینای دندان آسیب می‌بینند و سپس پالپ که محافظ ریشه دندان است دچار آسیب می‌گردد و پس از آن خرابی به ریشه دندان می‌رسد.

درگذشته چاره دندان‌درد را کشیدن دندان می‌دانستند درحالی‌که امروزه ریشه درمان قابل ترمیم است. برای ترمیم ریشه دندان ابتدا پزشک به کمک معاینه دقیق و عکس‌برداری دندان شما را بی‌حس و از رسیدن بزاق دهان به دندانتان جلوگیری می‌کند.

ایجاد یک سوراخ در دندان به پزشک کمک می‌کند به ریشه دندان شما دسترسی پیدا کند. در مرحله بعد دندان‌پزشک با استفاده از دستگاه ریشه دندان شما را پیدا می‌کند. دندان‌پزشک برای پاک کردن ریشه دندان که پس از پیدا کردن ریشه انجام می‌شود از محلول‌های مختلفی استفاده می‌کند. پر کردن دندان و روکش کردن آن پس از انجام همه مراحل انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *