در اینجا آنچه شما باید در مورد دندان درآوردن بدانید ، و همچنین آنچه که می توانید انجام دهید تا این تجربه برای کودک خود راحت تر باشد، آورده شده است.

جدول زمانی و نمودار دندان درآوردن نوزاد

دندان های شیری به تدریج در زمان های مختلف بیرون می آیند یا بیرون می آیند. به طور معمول، شما می توانید انتظار داشته باشید که کودک شما تا سن 3 سالگی تمام 20 دندان اصلی خود را داشته باشد. البته به خاطر داشته باشید که زمان ظاهر شدن دندان ها می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد.

در اینجا یک دستورالعمل کلی برای زمانی که می توانید انتظار رویش هر دندان را داشته باشید آورده شده است:

دندان های پایین

  • ثنایای مرکزی: 6 تا 10 ماهگی
  • ثنایای جانبی: 10-16 ماهگی
  • سگ نیش (کاسپید): 17 تا 23 ماه
  • مولر اول: 14 تا 18 ماهگی
  • مولر دوم: 23 تا 31 ماه

دندان های بالایی

  • ثنایای مرکزی: 8 تا 12 ماهگی
  • ثنایای جانبی: 9 تا 13 ماه
  • سگ نیش (کاسپید): 16 تا 22 ماه
  • مولر اول: 13 تا 19 ماه
  • مولر دوم: 25 تا 33 ماه

در نهایت 32 دندان دائمی با ریشه قوی تر جایگزین 20 دندان شیری کودک شما می شود.

بازه زمانی کودکانی که دندان های شیری خود را از دست می دهند نیز از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. در بیشتر موارد، این در یک دوره حدود 6 سال اتفاق می افتد.

کودکان در ابتدا دندان های ثنایای مرکزی خود را در حدود 6 یا 7 سالگی می ریزند یا از دست می دهند. آخرین دندان هایی که می افتند دندان نیش و دندان آسیاب هستند. اکثر کودکان تا سن 12 سالگی این دندان ها را از دست می دهند.

علائم و نشانه های دندان درآوردن

در حالی که برخی از نوزادان اولین دندان خود را در حدود 6 ماهگی در می آورند، دندان درآوردن می تواند کمی زودتر یا کمی دیرتر شروع شود. برخی از نوزادان اولین دندان خود را از 3 ماهگی بیرون می آورند، اما سایر نوزادان اولین دندان خود را تا 12 ماهگی یا بیشتر در نمی آورند.

همانطور که اولین علائم دندان را می بینید، ممکن است به نظر برسد که کودک شما ناراحتی و درد را تجربه می کند. این ممکن است خواب و غذا خوردن را برای مدت کوتاهی سخت کند و کودک شما بیشتر گریه کند.

علائم رایج دندان درآوردن نوزاد عبارتند از:

  • افزایش آب دهان
  • کاهش اشتهای ممکن برای مواد جامد
  • تحریک پذیری
  • گاز گرفتن و جویدن
  • مالش آدامس

اگر کودک شما بین 3 تا 12 ماهه است و این علائم را نشان می دهد، ممکن است در حال بریدن دندان باشد و احتمالاً دلیلی برای هشدار وجود ندارد.

اما توجه به این نکته مهم است که برخی از علائم با دندان درآوردن ارتباطی ندارند . این علائم عبارتند از:

  • تب
  • بثورات صورت
  • سرفه و احتقان
  • اسهال یا استفراغ
  • کاهش اشتها برای غذاهای مایع

اگر کودک شما هر یک از این علائم و نشانه ها را پیدا کرد، تصور نکنید که ناشی از دندان درآوردن است و اگر علائم ادامه یافت یا کودک شما بیمار به نظر می رسد با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

نکاتی برای مدیریت درد دندان درآوردن

دندان درد می تواند کوچولوی شما را بدبخت و تحریک پذیر کند. درد و درد ممکن است برای برخی از نوزادان ایجاد شود، زیرا دندان از طریق لثه کوچک آنها بیرون می زند. سایر نوزادان ممکن است هیچ علامت یا علامتی در رابطه با دندان درآوردن نشان ندهند.

ممکن است کمی بدخلقی و اشک زیاد ببینید – اما می توانید این انتقال را برای کودکتان آسان تر کنید. ترفند این است که لثه های آنها را تا حد امکان راحت کنید.

لثه های کودک را ماساژ دهید

اگر به نظر می رسد به آنها آرامش می دهد، لثه های کودک خود را به آرامی با انگشت تمیز ماساژ دهید. ملایم باشید، اما فشار محکمی وارد کنید. این جریان خون را به بافت لثه کودک شما افزایش می دهد که ممکن است التهاب و درد را کاهش دهد.

از کمپرس خنک استفاده کنید

اعمال خنکی روی لثه های کودک نیز می تواند ناراحتی را کاهش دهد. برخی از والدین حلقه دندان درآوردن را در یخچال (نه فریزر!) سرد می کنند و سپس آن را به کودک خود می دهند تا بجود.

همچنین می توانید یک قاشق سرد را روی لثه های دردناک کودکتان بمالید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، فقط در صورتی از قاشق سرد استفاده کنید که کودک شما هنوز دندان ندارد. جویدن یک قاشق فلزی می تواند به طور تصادفی دندان های ظریف آنها را کنده کند.

داروهای ضد درد را در نظر بگیرید

مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز می‌توانند درد را کاهش دهند. در صورت استفاده صحیح، مسکن ها برای دادن به نوزادان بی خطر هستند. این داروها می توانند درد مرتبط با دندان درآوردن را کاهش دهند، اما فقط باید گاهی اوقات استفاده شوند.

قبل از دادن دارو به کودکان زیر 2 سال، یا اگر احساس می کنید که باید مسکن برای بیش از یک یا دو روز مصرف کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از ژل های موضعی استفاده نکنید

ژل های بی حس کننده موضعی حاوی بنزوکائین یا لیدوکائین برای کمک به تسکین درد رویش دندان در بازار وجود دارد.

اما طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا ، این درمان‌های بی‌حس‌کننده می‌توانند برای نوزادان مضر باشند و نباید از آنها استفاده کرد . این گروه همچنین خاطرنشان می‌کنند که ژل‌های موضعی بدون نسخه (حتی ژل‌هایی که بی‌حس‌کننده نیستند) مفید نیستند، زیرا به هر حال تمام آب دهان آنها را می‌شوید.

راسازمان غذا و دارومنبع مورد اعتمادهمچنین هشدار عمومی در مورد استفاده از ژل های خوراکی بنزوکائین صادر کرد. این ژل ها می توانند شرایطی به نام متهموگلوبینمی ایجاد کنند که می تواند به ویژه برای کودکان کمتر از 24 ماه خطرناک باشد.

این وضعیت می تواند اکسیژن را در بدن کاهش دهد. علائم و نشانه ها شامل تنگی نفس، گیجی، سردرد و ضربان قلب سریع است.

در نهایت

بیرون زدن اولین دندان کودک شما یک نقطه عطف هیجان انگیز است – اما ممکن است دردناک نیز باشد. با این حال، کوچولوی شما مجبور نیست رنج بکشد. با ماساژ ملایم، کمپرس خنک و داروهای مسکن بی خطر، می توانید به کودک خود کمک کنید تا با کمترین ناراحتی دندان درآورد.