درمان_ریشه

درمان ریشه دندان | ENDODONTICS

درمان ریشه دندان وقتی ضروری است که التهاب یا عفونت باعث ترک دندان یا پوسیدگی شود، بنابراین درمان سریع الزامی میشود. ریشه دندان بخشی از دندان است که به نگه داشتن کل دندان کمک میکند و درون استخوان فک قرار دارد . معمولا دندان ها بین 1 تا 3 ریشه دارند ، به ندرت 4 ریشه ای هم دیده میشود . قسمت روی ریشه سمان یا ساروج نامیده میشود که ریشه را به استخوان متصل می کند . پایین سمان عاج قرار دارد .

Endodontist Can Help You Keep Your Natural Smile

ریشه دندان چگونه درمان می شود

پالپ بافت نرمی است که اعصاب و عروق اصلی دندان در آن قرار دارد و جایگاه آن کانال های ریشه دندان است . پالپ ها وقتی دچار التهاب و عفونت شوند باعث احساس درد در دندان خواهند شد. فرایند درمان ریشه دندان بدین صورت است که بافت عفونی از ریشه دندان خارج میشود و بعد از آن به تمیز کردن کانال ریشه می پردازیم و حفره های پدید آمده را با مواد خاص پر میکنم.

روند درمان ریشه دندان
  • عکسبرداری و رادیوگرافی از دندان : ابتدا برای تشخیص شدت التهاب و عفونت باید عکسبرداری و رادیوگرافی صورت گیرد
  • انجام بی حسی و برداشتن تاج دندان : من در قدم بعدی با بی حسی موضعی در فک ، بخش کوچکی از تاج دندان را برمیداریم و قسمت پوسیده را جدا میکنیم .
  • تخلیه پالپ عفونی شده: در این مرحله اقدام به تخلیه کامل عفونت از کانال ریشه دندان میکنیم و برای اینکه در آینده دچار درد نشوید عروق عصبی پالپ را قطع میکنیم .
  • تمیز کردن کانال ریشه : بعد از اینکه عفونت را خارج کردم به تمیز کردن کانال ریشه با محلول های مخصوص می پردازم .
  • پر کردن ریشه دندان : در این مرحله من با ماده گوتاپرکا به پر کردن ریشه می پردازم ، با انجام کامل این مراحل پروسه درمان ریشه دندان تکمیل میشود .
  • گذاشتن روکش و تاج بر روی دندان پر شده
روش های دیگر درمان ریشه دندان

جراحی یا اپیکو سرجری

درمان ریشه مجدد

عصب کشی

درمان با لیزر

جراحی یا اپیکو سرجری

همیشه با برداشتن قسمتی از تاج دندان ، نمی توانیم پالپ را کاملا خارج کنیم و عروق عصبی که متصل هستند را قطع کنیم . در این مواقع با جراحی ریشه یا اپیکوسرجری ، روی لثه یک برش کوتاه می دهند و قسمتی انتهایی ریشه و عفونت باقیمانده را بصورت کامل خارج میکنند . در آخر پروسه، شستشوی موضع و پر کردن انجام میشود .

درمان ریشه مجدد

بعضی مواقع ممکن است به دلیل عدم تخلیه کامل و یا عفونت در کانال ریشه دندان ، درمان مجدد لازم بشود . علت هایی که باعث درمان مجدد ریشه میشود عبارتند از :

ایجاد پوسیدگی در دندان عصب کشی شده

ریشه و کانال ریشه بعد از درمان ریشه اول بصورت کامل ترمیم نشده اند .

ایجاد عفونت جانبی مجدد

خالی نکردن کامل پالپ و تمیز نکردن ریشه دندان

هر یک از موارد بالا علت هایی دارند از جمله پوسیدگی مجدد و یا عدم تشخیص برخی کانال هایی ریشه که باعث میشود درمان مجدد ریشه ضرورت یابد .

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان (درمان مجرای ریشه Root canal treatment) یک روش درمان دندانپزشکی در شاخه اندودنسی برای درمان ریشه دندان (به عصب کشی به اختصار اندو می گویند) است که برای درمان عفونت هسته دندان انجام می شود .

چه زمانی نیاز به عصب کشی دندان وجود دارد

زمانی که پالپ آسیب دیده باشد و تنها را ممکن این است که تخلیه و پاکسازی موضع صورت گیرد . به دلایل مختلف پالپ صدمه می بیند از جمله شکستگی دندان به دلایل مختلف برخورد جسم سخت یا حین ورزش های مختلف ، پوسیدگی عمیق دندان که رسیدگی نشده باشد و به پالپ نفوذ کرده باشد . همچنین پرکردگی غیرمناسب که نشت کرده باشد و منجر به پوسیدگی زیر آن قسمت شده باشد .

درمان ریشه دندان

مراحل عصب کشی

به منظور درمان عفونت پالپ دندان ، می بایست باکتریها و بافتهای صدمه دیده پاکسازی شوند . در این مواقع درمان فوری نیازاست در غیر اینصورت  منجر به از دست دادن دندانتان می شود .

• در مرحله اول بی حسی موضعی ایجاد میشود
  • در مرحله دوم حفره ای در تاج دندان ایجاد میشود که به پالپ دسترسی داشته باشیم
  • تخلیه محفظه پالپ با وسایل مخصوص دندانپزشکی مانند دریل و فایل ، پاکسازی میکنیم .
  • دیواره های محفظه پالپ و ریشه را پاکسازی کامل میکنیم
  • بعد از پاکسازی دندان ، آن را با مواد خاص دندانپزشکی با دقت پر میکنیم و در آخر مهر و موم می شود تا باکتریها نتوانند به داخل آن نفوذ کنند .

چرا برخی مواقع دندان عصب کشی شده نیاز پیدا می کند که دوباره درمان شود ؟

گاهی اوقات ممکن است روند درمان دندان خوب پیش نرود و با اینکه درمان های اولیه کامل صورت گرفته ، نیاز به درمان مجدد پیدا می کند .

انحنای مجرای ریشه دندان منجر شده قسمتی از آن در عصب کشی اولیه به خوبی پاکسازی نشود .همچنین  پیچیدگی ساختار آناتومی مانند انشعابهای فرعی مجرای ریشه در درمان اولیه شناسایی نشده باشد و اتصال روکش یا ترمیم دیگر بر روی دندان ، پس از عصب کشی به موقع انجام نشده و به تاخیر افتاده باشد .

ترمیم دندان عصب کشی شده نتوانسته است در پیشگیری از عفونت داخل دندان به بزاق دندان را بگیرد در نتیجه عفونت مجدد شروع شده است .

همچنین به دلایل زیر دندان هایی که به خوبی عصب کشی شده اند ممکن است دوباره دچار مشکل شوند.

ایجاد پوسیدگی مجدد

ترک خوردن یا شل شدن روکش یا پرکردگی دندان

شکستن دندان

درمان ریشه با لیزر

در مسیر پیشرفت تکنولوژی هر روز روش های نوینی برای درمان بیماریها کشف و ابداع میشود ، روش هایی که در کمترین زمان و با حداقل عوارض به درمان کامل بیماری برسیم . دانش دندانپزشکی نیز هر روز شاهد پیشرفت در وسایل درمانی خود است .

از جدیدترین درمان های ریشه دندان ، درمان با لیزر است که با آن در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین عوارض به درمان ریشه آسیب دیده می پردازیم . استفاده صحیح از لیزر به ما در رسیدن به هدفمان که رضایت بیشتر شما عزیزان است کمک شایانی میکند .

بی حسی با لیزر:

بی حسی دندان با لیزر اینگونه است که در مرحله  قبل از تزریق آمپول بی حسی، در ناحیه تحت درمان و اطراف آن اشعه های کم توان لیزر تابانده شده، تا زمان تزریق آمپول بی حسی فرد هیچ گونه درد و یا سوزشی را احساس نکند.

استفاده از لیزر دندان پزشکی به هیچ وجه باعث درد و سوزشی نمیشود وتنها موجب بی حسی ناحیه تحت درمان و تسریع فرایند بی حسی دندان  کمک به بی حسی عمیق در ناحیه تحت درمان می شود.

استفاده از لیزر جهت کاهش درد دندان عصب کشی شده:

در انتهای درمان ریشه  لیزر جهت کاهش درد و عوارض ناشی از اعمال درمانی بسیار موثر می‌باشد چرا که:

• لیزر می‌تواند بافت آسیب دیده را با دقت و سرعت بالاتری ترمیم کند.
  • آسیب کمتری به دندان و بافت های اطراف می‌رساند .
  • خونریزی به مقدار قابل توجهی کمتر میشود.

به دلیل اینکه عصب کشی در ذهن عموم مردم یک درمان همراه درد می‌باشد؛ با استفاده از لیزر و بی حسی ناشی از لیزر می‌توانیم تجربه ی متفاوتی ازدرمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان برای شما عزیزان داشته باشیم .

عزیزان در مرکز تخصصی ما ، از تشخیص تا درمان کامل ریشه دندان با رعایت کامل استاندارد های بین المللی و استفاده از بروزترین تجهیزات دنیا برای راحتی شما هموطنان گرامی انجام میشود و رضایت خاطر شما مراجعین الویت اصلی ما در این مرکز است .

سوالات متداول :

تعداد جلسات درمان ریشه یا عصب کشی دندان چقدر است

تعداد جلسات لازم برای درمان ریشه دندان بستهگی به میزان آسیب و پوسیدگی دندان، نوع ریشه و تعداد کانال های دندان متفاوت خواهد بود. هر چه تعداد کانال‌های عصبی بیشتر باشد، قطعاً زمان کار طولانی‌تر خواهد شد. به طور میانگین، عصب‌کشی دندان بین ۳-۱ جلسه درمان نیاز دارد.و هر جلسه جهت درمان ریشه دندان به صورت میانگین بین 60 الی 90 دقیقه خواهد بود.

درمان ریشه یا عصب کشی در چند جلسه است

درمان ریشه گاها بسته به شرایط دندان  به دو جلسه درمانی نیاز دارد.

جلسه اول عصب‌ کشی شامل خارج کردن بافت عفونی یا آسیب‌ دیده در دندان می‌باشد. که به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد، متخصص درمان ریشه  داروی ضد باکتری موقتی را درون دندان قرار داده و  پس از پایان جلسه اول درمان ریشه، بیمار دیگر نباید درد ناشی از به عصب رسیدن دندان را احساس کند.در مرحله دوم درمان ریشه، کانال و پالپ دندان کاملا ضدعفونی شده و  سپس پر کردن موقتی یا دائمی دندان و در برخی مواقع روکش دندان استفاده می گردد

حرف آخر

درمان ریشه دندان اگر به موقع انجام شود ، علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در هزینه های شما میشود ، باعث کوتاه شدن طول دوره درمان نیز میشود . بنابراین چکاپ های دوره ای را همین امروز آغاز کنید و برای گرفتن وقت با ما تماس بگیرید  و یا آنلاین نوبت بگیرید .

• آبسه (یا جوش) روی لثه
  • An abscess (or pimple) on the gums
  • حساسیت به سرما و گرما
  • Sensitivity to hot and cold