free site statistics

فرم ظاهری دندان و تغییرات آن

فرم ظاهری دندان و تغییرات آن

فرم ظاهری دندان و تغییرات آن توسط پزشکان زیادی مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است که بیشتر این تحقیقات به نتایج مشابه ای رسیدند که ما در اینجا آنها را با هم بررسی خواهیم کرد، شکل دندان بر اساس نوع و عملکرد دندان متفاوت است، اما از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت است. دندان های برخی افراد به طور طبیعی کوتاهتر، بلندتر، بزرگتر یا کوچکتر از دیگران است. اکثر دندانپزشکان معمولاً تغییر شکل دندان را توصیه نمی کنند، مگر اینکه مشکل سلامتی داشته باشند یا شکل آنها در نتیجه آسیب باشد. با این حال، اگر می خواهید ظاهر دندان را با تغییر اندازه یا شکل آن تغییر دهید، ممکن است بتوان از گزینه های زیبایی دندان کمک گرفت.

انواع مختلف دندان فرم ظاهری دندان و تغییرات آن

بدون از دست دادن دندان، یک فرد بالغ به طور متوسط ​​28 تا 32 دندان دارد، بسته به تعداد دندان عقل. اینها هستند:

  • دندان های ثنایا – دندان های صاف جلوی دهان که به شما کمک می کند غذا را گاز بزنید و کلمات را تلفظ کنید.
  • دندان نیش – دندان های تیز پشت دندان های ثنایا که غذا را می گیرند و پاره می کنند.
  • پرمولرها و دندان های آسیاب – دندان های مستطیلی و بزرگ به سمت پشت دهان که غذا را می جوند و آسیاب می کنند.
  • دندان عقل – این دندان‌ها می‌توانند از اواخر نوجوانی تا اواسط ۲۰ سالگی در پشت دهان رشد کنند، اما همه آنها را ندارند

آیا دندان ها در طول زمان تغییر شکل می دهند؟

این امکان وجود دارد که دندان های دائمی در طول زمان تغییر شکل دهند که اغلب به دلیل آسیب یا فرسایش است. برخی از رایج ترین دلایل این امر عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان یا فرسایش دندان که مینای دندان را از بین می برد
  • تراشیدن دندان در تصادف یا هنگام گاز گرفتن چیزی سخت
  • دندان های از دست رفته باعث می شود که دندان های مجاور به داخل شکاف جابجا شده و کج شوند
  • شلوغی ناشی از رشد بیش از حد دندان ها به هم
  • دندان قروچه

آیا نیاز به اصلاح دندان های بدشکل دارید؟

برخی از افراد به دلایل زیبایی شکل دندان خود را تغییر می دهند. اما ممکن است به دلایل سلامتی نیز تغییر شکل دندان های خود را انتخاب کنید.
اگر دندان‌های شما به‌دلیل بلند بودن، کوتاه بودن یا شکل مشکل‌زا به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند، می‌تواند خوردن و دریافت مواد مغذی مورد نیازتان را سخت‌تر کند. همچنین می تواند منجر به دندان قروچه شود یا فشار اضافی بر مفاصل فک شما وارد کند و به طور بالقوه به مشکلاتی مانند اختلال عملکرد TMJ کمک کند.
بدشکل دندان ها همچنین ممکن است مواد غذایی را به دام بیاندازد یا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها را سخت تر کند و خطر پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دهان را افزایش دهد.

چگونه دندانپزشک می تواند اندازه یا شکل دندان ها را تغییر دهد؟

اگر به تلاش برای تغییر ظاهر دندان های خود فکر می کنید، دندانپزشک باید بتواند گزینه هایی را بر اساس اهداف یا نیازهای شما توصیه کند. چند روش ممکن وجود دارد که دندانپزشکان برای تغییر شکل دندان از آنها استفاده می کنند، اما توصیه های آنها معمولاً به این بستگی دارد که شما چه چیزی را می خواهید تغییر دهید و چرا.

تغییر شکل دندان

اگر می‌خواهید دندان‌های خود را کوتاه‌تر یا کوچک‌تر کنید، دندانپزشک ممکن است بتواند مقداری از مینای دندان را برای رسیدن به شکل و طول دلخواه شما بردارد. بسته به اینکه چقدر از ساختار دندان باقی مانده است، این می تواند شامل درمان دیگری مانند قرار دادن تاج نیز باشد.

باندینگ دندان

اگر می‌خواهید دندان‌هایی را که دارای شیارها، براده‌ها یا شکاف‌های کوچک هستند تغییر دهید، دندانپزشک شما ممکن است بتواند از رزین همرنگ دندان استفاده کند که برای پر کردن فضاهای خالی و تغییر شکل دندان سخت می‌شود. این رزین به اندازه مینای دندان قوی نیست، بنابراین در صورت شکستگی یا فرسودگی ممکن است به مرور زمان نیاز به تعویض داشته باشد.

روکش های دندان

روکش ها ممکن است یکی از گزینه های بلند کردن دندان های کوتاه یا تغییر شکل کلی باشند. دندانپزشک شما ابتدا اندازه دندان یا دندان را کاهش می دهد و قالبی را می گیرد. یک روکش سفارشی به گونه ای طراحی می شود که شبیه دندان طبیعی به نظر برسد و می تواند با سایه دندان طبیعی شما مطابقت داشته باشد.

ارتودنسی

اگر دندان‌های شما کج یا نامرتب هستند، درمان ارتودنسی با بریس‌ها یا ترازهای شفاف می‌تواند آنها را به موقعیت صاف‌تری منتقل کند. درمان ارتودنسی برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب است و معمولاً 18 ماه یا بیشتر طول می کشد، بسته به میزان صافی که نیاز دارید.

روکش های دندان

ونیرها یک عمل زیبایی هستند که به عنوان یک پوسته نازک به سطح دندان شما می چسبند. اگر فقط سعی می کنید ظاهر دندان های خود را تغییر دهید و نیازی به رسیدگی به یک مشکل سلامت دندان ندارید، روکش ها ممکن است گزینه مناسب تری باشند.

اگر می‌خواهید ظاهر دندان‌هایتان را تغییر دهید، روکش‌های کامپوزیت یا پرسلن می‌توانند دندان‌هایی را که کمی بدشکل یا کمی کج هستند، بپوشانند، اما برای مسائل جدی‌تر مناسب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *