زخم دهان و راه های درمان آن

قبل از اینکه درباره زخم دهان و راه های درمان آن باید اصلا بدانید که این زخم ها چگونه به وجود می آیند و علت اینکه باید انها را سریع درمان کرد چیست

چه چیزی باعث زخم دهان و راه های درمان آن چیست

زخم‌های دهان که شامل آفت‌ها می‌شود، زخم‌های کوچکی هستند که در داخل دهان ایجاد می‌شوند. هیچ دلیل مشخصی برای زخم های دهان وجود ندارد، اما برخی آسیب ها، آلرژی ها یا حساسیت ها ممکن است باعث ایجاد آن شوند.

زخم های دهان: علائم، علل و درمان

در این ویدیو درباره علائم و درمان زخم دهان صحبت شده است. بیشتر زخم های دهان ضایعات دردناک و معمولاً کوچکی هستند که در دهان یا در پایه لثه ایجاد می شوند. آنها می توانند خوردن، نوشیدن و صحبت کردن را ناراحت کنند.

انواع زخم های دهان شامل زخم های شانکر و زخم های ناشی از بیماری دست، پا و دهان است.

زخم های دهان به ندرت مسری هستند و معمولاً پس از 1 تا 2 هفته از بین می روند ، حتی بدون درمان. اگر زخم دهانی بزرگ، بسیار دردناک یا بدون بهبودی طولانی مدت داشتید، با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید.

علل زخم های دهان

هیچ دلیل مشخصی پشت زخم‌های دهان وجود ندارد، اما عوامل خطر و محرک‌های خاصی شناسایی شده‌اند.

افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است، کودکان، نوجوانان و کسانی که سابقه خانوادگی زخم های دهانی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این زخم هستند.

محرک ها عبارتند از:

• آسیب جزئی دهان در اثر کار دندانپزشکی، مسواک زدن سخت، آسیب ورزشی یا گاز گرفتن تصادفی
  • بریس های دندانی
  • خمیر دندان یا دهانشویه حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS)
  • پاسخ آلرژیک به باکتری های دهان
  • عفونت های باکتریایی، ویروسی یا قارچی در دهان مانند بیماری دست، پا و دهان
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند توت فرنگی، مرکبات، آناناس، شکلات و قهوه
  • کمبود برخی مواد مغذی، به ویژه ویتامین B9 (فولات) ، ویتامین B12 ، روی و آهن
  • تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران قاعدگی یا بارداری رخ می دهد
  • استرس عاطفی
  • کمبود خواب

زخم های دهان همچنین می تواند نشانه ای از شرایطی باشد که جدی تر هستند و نیاز به درمان پزشکی دارند، مانند:

• بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده (IBD) ، از جمله کولیت اولسراتیو
  • اچ‌آی‌وی
  • برخی از بیماری های خود ایمنی ، از جمله:
    • لوپوس
    • لیکن پلان دهان
    • بیماری بهجت ، یک بیماری نادر که باعث التهاب در سراسر رگ های خونی می شود
علائم زخم دهان

علائم زخم دهان ممکن است بسته به علت آن متفاوت باشد، اما معمولاً عبارتند از:

• زخم های دردناکی که ممکن است زرد، سفید یا قرمز باشند
  • زخم در داخل دهان، مانند روی زبان یا داخل گونه ها یا لب های شما
  • نواحی قرمزی اطراف زخم ها
  • دردی که هنگام خوردن، نوشیدن یا صحبت بدتر می شود

ممکن است همزمان بیش از یک زخم دهان داشته باشید.

زخم های دهان معمولاً مسری نیستند مگر اینکه ناشی از عفونتی مانند بیماری دست، پا و دهان باشد.

آفت دهان شایع ترین نوع زخم دهان است که 20 درصد از افراد حداقل یک بار دچار آفت می شوند. سه نوع اصلی آفت وجود دارد:

• جزئی
  • عمده
  • هرپتی فرم
زخم شانکر جزئی

زخم های خفیف شانکر زخم های کوچک بیضی شکل یا گرد با اندازه کمتر از 5 میلی متر (میلی متر) هستند. آنها در عرض 1 تا 2 هفته بهبود می یابند و جای زخم ایجاد نمی کنند.

بر اساس گزارش DermNet نیوزلند، 80 درصد از افراد مبتلا به آفت‌های شانکر زخم‌های خفیف دارند که آن‌ها را به رایج‌ترین نوع تبدیل می‌کند.

زخم شانکر عمده

آفت‌های اصلی بزرگ‌تر و عمیق‌تر از زخم‌های جزئی هستند. اندازه آنها اغلب بیش از 10 میلی متر است.

آنها دارای لبه های نامنظم هستند و ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا بهبود یابند. آفت‌های بزرگ می‌توانند منجر به زخم طولانی‌مدت شوند.

زخم شانکر هرپتی فرم

زخم‌های شانکر هرپتی‌فرم به اندازه دقیق هستند، به صورت خوشه‌ای ایجاد می‌شوند و اغلب روی زبان ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات خوشه ها می توانند با هم ادغام شوند و یک زخم بزرگ را تشکیل دهند.

زخم های شانکر هرپتیفرم لبه های نامنظمی دارند و اغلب بدون ایجاد اسکار در عرض 1 ماه بهبود می یابند .

آنها را “هرپتی فرم” می نامند زیرا ممکن است شبیه زخم های ناشی از تبخال باشند. زخم های شانکر هرپتی فرم در غیر این صورت با عفونت تبخال مرتبط نیستند.

چه زمانی باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کرد

در صورت بروز هر یک از موارد زیر در مورد زخم های دهان خود به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید:

• زخم های غیرعادی بزرگ دهان
  • زخم های دهان جدید که قبل از بهبود زخم های قدیمی ظاهر می شوند
  • زخم هایی که بیش از 3 هفته باقی می مانند
  • زخم های بدون درد
  • زخم هایی که تا لب ها گسترش می یابد
  • دردی که نمی توانید آن را با داروهای بدون نسخه یا طبیعی کنترل کنید
  • مشکلات شدید در خوردن و آشامیدن
  • تب بالا یا اسهال هر زمان که زخم های دهان شما ظاهر شود
تشخیص زخم های دهان

پزشک شما می‌تواند زخم‌های دهان را از طریق معاینه بصری تشخیص دهد. اگر زخم های مکرر و شدید دهان دارید، ممکن است برای سایر شرایط پزشکی آزمایش شوید.

زخم دهان در مقابل تبخال

تبخال یکی دیگر از انواع شایع ضایعات دهانی است. اگرچه زخم های دهان و تبخال برخی از علل و علائم مشترک دارند، معمولاً تشخیص این دو از یکدیگر آسان است.

زخم های دهان فقط در داخل دهان ظاهر می شوند.

اگرچه تبخال می تواند در داخل دهان ظاهر شود، اما عمدتاً درست در بالا، پایین یا روی لب شما ظاهر می شود. آنها همچنین ممکن است به بینی یا چانه گسترش یابند . تبخال همچنین پر از مایع است و آن را به نوعی تاول تبدیل می کند.

بیشتر زخم های دهان مسری نیستند. تبخال معمولاً توسط ویروس تبخال ایجاد می شود و همیشه مسری است.

زخم های سرد همچنین به احتمال زیاد باعث ایجاد علائم اضافی فراتر از ضایعات می شوند، از جمله:

• بی حالی
  • غدد لنفاوی متورم در گردن

هر دو نوع ضایعات می توانند باعث ایجاد احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن روی پوست شوند که ممکن است چند روز قبل از ظاهر شدن ضایعات شروع شود. با این حال، این احساس بیشتر با تبخال همراه است.

زخم های آفتی

زخم آفتی نام دیگری برای زخم شانکر است. اصطلاح پزشکی “آفتا” تعاریف کمی دارد اما بیشتر برای اشاره به یک زخم کوچک استفاده می شود.

درمان زخم دهان

بیشتر زخم های دهان نیازی به درمان ندارند.

با این حال، اگر اغلب دچار زخم های دهان می شوید یا بسیار دردناک هستند، تعدادی از درمان ها و درمان های خانگی می توانند درد و زمان بهبودی را کاهش دهند. این شامل:

• پوشاندن زخم با خمیر ساخته شده از جوش شیرین
  • استفاده از خمیرهای موضعی دیگر
  • قرار دادن شیر منیزیا روی زخم
  • با استفاده از دهانشویه ساخته شده از آب نمک و جوش شیرین
  • استفاده از دهانشویه حاوی استروئید برای کاهش درد و تورم
  • استفاده از یخ روی زخم
  • قرار دادن چای کیسه ای مرطوب روی زخم
  • مصرف مکمل ها در صورت کمبود برخی مواد مغذی از جمله ویتامین B9 (فولات)، ویتامین B12، روی و آهن
  • استفاده از محصولات موضعی بدون نسخه که با بنزوکائین ساخته شده اند، مانند Orajel و Anbesol.
  • استفاده از داروهای طبیعی، مانند اکیناسه ، مر ، و ریشه شیرین بیان (ممکن است به اشکال مختلف مانند چای یا روغن باشد)
چگونه از زخم دهان پیشگیری کنیم

برای کمک به کاهش بروز زخم های دهان می توانید این اقدامات را انجام دهید

• خوردن غذاهایی که دهان شما را تحریک می کنند اجتناب کنید. این شامل میوه های اسیدی، آجیل، چیپس و هر چیز تند است. در عوض، غلات کامل و میوه ها و سبزیجات غیر اسیدی را انتخاب کنید. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید.
  • سعی کنید هنگام جویدن غذا از صحبت کردن خودداری کنید تا گزش های تصادفی را کاهش دهید.
  • استرس خود را کاهش دهید.
  • بهداشت دهان و دندان را با نخ دندان کشیدن روزانه و مسواک زدن بعد از غذا رعایت کنید.
  • از مسواک های سفت و دهان شویه های حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) یا الکل خودداری کنید.
  • از دندانپزشک خود بخواهید برای پوشاندن دستگاه های دندانی یا ارتودنسی که لبه های تیز دارند به شما موم بدهد.
  • خواب و استراحت کافی داشته باشید. این نه تنها از زخم های دهان جلوگیری می کند، بلکه از بسیاری از بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

بررسی پزشکی توسط کریستین فرانک، DDS – توسط شانون جانسون و اشلی ویلیامز -به روز شده در 13 سپتامبر 2022