درمان ریشه دندان عفونی

درمان ریشه دندان عفونی با پیشرفت علم و تکنولوژی انجام پذیر است. در واقع ریشه‌ی دندان آخرین جایی است که آسیب می‌بیند. در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از گسترش آسیب‌ها در دندان، کارتان به درمان ریشه دندان عفونی نخواهد رسید. ساختار دندان به‌طورکلی از سه قسمت مینا، عاج و پالپ تشکیل می‌شود.

مینای دندان همان روکش سفید است و عاج زیر آن قرار دارد. پالپ نیز محفظه‌ای است که از رگ‌های خونی و اعصاب دندان محافظت می‌کند. در صورتی که از مینا و عاج دندان خود مراقبت نکنید و در صورت عفونت آن‌ها را درمان نکنید، عفونت به پالپ می‌رسد. در صورتی که پالپ دندان آسیب ببیند پزشک آن را برمی‌دارد. به این عمل درمان ریشه عفونی دندان می‌گویند.

چرا به درمان ریشه دندان عفونی نیاز پیدا می‌کنیم؟

مهم‌ترین عامل نیاز به درمان ریشه عفونی دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. هر انسان باید حداقل 1 بار در شبانه‌روز دندان خود را مسواک بزند. استفاده از دهان‌شویه مناسب و نخ دندان برای خارج کردن غذای باقی‌مانده لای دندان‌ها ضروری است. خوردن شیرینیجات فراوان از دلایل آسیب به دندان است. تروما یا آسیبی که فرد ناخواسته به دندان خود می‌زند و هم‌چنین ورزش‌هایی که در آن‌ها به دندان ضربه وارد می‌شود

از دیگر عوامل عفونت ریشه دندان هستند. با این حال اگر مدام مراقب سلامت دندان‌ها باشید و در مراحل اولیه‌ی آسیب آن‌ها را مداوا کنید، نیازی به درمان ریشه دندان عفونی پیدا نمی‌کنید.

علائم عفونی شدن ریشه دندان چیست؟

حال که با دلایل ایجاد این بیماری آشنا شدیم، خوب است اطلاعاتی در مورد علائم آن داشته باشیم. در صورت مشاهده‌ی این علائم باید به‌سرعت به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از تحمل درد به‌منظور خود به خود ناپدید شدن آن بپرهیزید. علائم نیاز به درمان ریشه دندان عفونی به شرح ذیل هستند:

• درد اطراف ریشه دندان و ورم کردن آن
  • درد شدید و تیرکشنده به‌خصوص هنگام برخورد زبان یا غذا به اطراف ریشه دندان
  • ورم کردن غده‌های لنفاوی
  • عدم توانایی در جویدن و قورت دادن غذا
  • ورم کردن صورت یا فک در ناحیه دندان عفونت کرده
  • مشاهده‌ی یک توده در لثه در نزدیکی دندانی که عفونت کرده است.
  • بوی بد دهان به دلیل عفونت دندان
  • تغییر رنگ دندان از سفید به زرد یا قهوه‌ای

درمان ریشه دندان عفونی چطور صورت می‌گیرد؟

درمان ریشه عفونی دندان طی مراحل متفاوت صورت می‌گیرد. ابتدا پزشک با عکس‌برداری  و معاینه‌ی دندان، عمق آسیب را متوجه می‌شود. سپس با ایجاد یک سوراخ دسترسی در دندان، به ریشه‌ی آن می‌رسد. ریشه‌ی دندان ضدعفونی می‌شود و از مواد عفونی و آسیب‌زا تخلیه می‌شود. ممکن است بخشی از ریشه نیز برداشته شود تا از عدم وجود عفونت در آن اطمینان حاصل شود. پس از گذشت چند روز که پزشک از عدم وجود عفونت در ریشه مطمئن شد، اقدام به پر کردن دندان با مواد مخصوص می‌کند. روکش دندان نیز اقدامی ترمیمی است که برای عملکرد بهتر دندان انجام می‌شود.

بازگشت عفونت بعد از درمان ریشه دندان عفونی

ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که آیا بعد از درمان ریشه دندان عفونی، عفونت دندان قابل بازگشت است؟ این اتفاق بسیار نادر است و اگر اتفاق بیفتد، مدت کمی بعد از درمان خود را نشان خواهد داد. صبر کردن پزشک برای پر کردن دندان بعد از ترمیم ریشه نیز به همین علت است. دلایل این اتفاق متفاوت است.

ممکن است یک کانال عفونی در ریشه دندان وجود داشته باشد که از دید پزشک پنهان مانده باشد. ترک‌هایی در ریشه دندان که قابل‌تشخیص نیستند علت دیگر این اتفاق است. انجام ناقص درمان و یا استفاده از مواد بی‌کیفیت نیز منجر به عفونت مجدد ریشه درمان می‌شوند. برای جلوگیری از بازگشت عفونت بعد از درمان ریشه دندان عفونی، باید درمان خود را در کلینیکی معتبر و نزد دندان‌پزشکی ماهر انجام دهید.

مراقبت‌های لازم بعد از درمان ریشه دندان عفونی

بعد از درمان ریشه‌ی دندان عفونی، باید مراقبت‌های خاصی را به عمل بیاورید. تا 24 ساعت بعد از درمان، از استفاده از دندان ترمیم‌شده برای جویدن غذا خودداری کنید. اگر پانسمان دندان شما افتاد، ظرفت 24 ساعت برای پانسمان مجدد به پزشک مراجعه فرمایید. داروهای تجویزشده توسط پزشک را به‌طور مرتب مصرف کنید و در زمان مشخص‌شده برای پر کردن دندان خود به پزشک مراجعه فرمایید.

سؤالات متداول

آیا درمان ریشه دندان امکان پذیر است؟

بله. دندان‌پزشک پس از ایجاد دسترسی به ریشه دندان می‌تواند عفونت‌ها را از آنجا خارج کند و ریشه دندان را ضدعفونی کند.

آیا پس از درمان ریشه عفونی امکان بازگشت وجود دارد؟

بله. یکی از مواردی که باعث بازگشت عفونت می‌شود استفاده از مواد نامرغوب است. به همین دلیل شما باید برای درمانی بهتر به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

جمع بندی

دندان دارای سه قسمت مینا ، عاج و پالپ است. در صورتی که عفونت از مینا و عاج عبور کند و به پالپ برسد پزشک این قسمت را خارج می‌کند. همان‌طور که اشاره شد رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از عفونت بسیار مؤثر و مفید است اما کافی نیست. شما باید در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان از دهان‌شویه و نخ دندان استفاده کنید.

عفونی شدن ریشه دندان مانند هر عارضه دیگری همراه با بروز علائمی خاص است. درد اولین علامت عفونت ریشه دندان است. در صورتی که درد شدید و تیر کشنده همراه با ورم کردن اتفاق بیفتد باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز حتی یکی از این علائم نیز باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از خوددرمانی بپرهیزید.

برای درمان ریشه عفونی دندانپزشک به‌ وسیله ایجاد یک سوراخ در دندان ریشه دندان را ضدعفونی می‌کند. پس از ضدعفونی کردن ریشه دندان و خارج کردن عفونت از آن دندان با فاصله چند روز پر شده و روکش می‌شود. ایجاد یک فاصله زمانی چندروزه بین درمان ریشه عفونی و پر کردن دندان به این دلیل است که پزشک از تکرار نشدن عفونت مطمئن شود. پس از درمان ریشه عفونی درمان نیاز است که بیشتر رعایت دندان خود را بکنید و تا یک روز روی آن فشار نیاوردید.

شما با استفاده از قسمت تماس با ما اقدام به تعیین وقت مشاوره نمایید یا با انتخاب دکمه رزرو آنلاین در بالای صفحه اقدام به دریافت نوبت کنید